fbpx

Choć dla ogółu jest oczywiste, że budowa silnych mięśni wymaga ćwiczeń, nie wszyscy rozumieją, że odporność psychiczna również działa w ten sposób.

Idei budowania mięśni i/lub po prostu sprawnego ciała – nie muszę przybliżać. Chcesz być silniejsza, sprawniejsza, wysportowana – ruszasz się. Im konkretniejszych chcesz efektów – tym Twój ruch powinien być bardziej ukierunkowany, więc korzystasz z pomocy trenera, choćby online. Już po paru dniach możesz poczuć różnicę. Ponadto wiesz, że osiągnięty efekt nie jest Ci dany „na zawsze”. Po kilku dniach braku ruchu, Twoje mięśnie zaczną się szybko degradować – to jest widoczne zwłaszcza przy urazach, które unieruchamiają nam jakąś część ciała. Ludzie, którzy tego doświadczyli – wiedzą. Przywrócenie sprawności wymaga po prostu wiele pracy.

 

A jak jest z odpornością psychiczną?

Gdy coś Ci się przydarza, to zdarzenie wywołuje w Tobie emocje. Załóżmy, że są negatywne. Co dalej?

Jeśli Twoja odporność psychiczna jest wysoka, szybko się otrząsasz, dokonujesz analizy faktów, starasz się zrozumieć gdzie popełniłaś błędy.

Następnie wstajesz i próbujesz znów. Czyli: ubiegasz się o inną pracę, startujesz do kolejnego przetargu, rozpoczynasz nowy projekt w Twojej firmie, otwierasz się na nowe relacje – mimo zranienia.

Jeśli natomiast Twoja odporność jest niska, nie potrafisz się przebić przez to zdarzenie.

Twoje myśli w ogóle Cię nie słuchają, wciąż i wciąż przywołują przykre emocje. Skupiasz się na tym, jak bardzo nieprzyjemne było to, czego doświadczyłaś. Do tego albo obwiniasz się za bardzo, albo wręcz przeciwnie – szukasz winy we wszystkich, tylko nie w sobie. Tak czy inaczej – nie pozwalasz sobie wyjść  poza to zdarzenie, sama się sabotujesz. Tracisz energię.

 

Nawet gdy pójście tą drugą ścieżką jest dla Ciebie bardziej naturalne, nie jesteś na nią skazana. Po to masz nowe struktury mózgu: np. korę przedczołową – by móc uruchomić swoje zasoby! Spojrzenie z dystansu, kreatywność, wnikliwość. Koncentrację, odzyskanie kontroli, jasność myślenia. Samowspółczucie. Determinację. To wszystko w Tobie jest – pora je obudzić.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim zdaj sobie sprawę, że tak jak doświadczony jeździec potrafi zapanować nad dzikim koniem, tak Ty,  możesz panować nad swoimi myślami. Nawet najbardziej nieokiełznanymi, chaotycznymi, rozbieganymi. Nie służącymi Ci.  Nawet tymi, które odpalają się same, niczym programy uruchomione we wczesnym dzieciństwie. To Ty ostatecznie jesteś ich panią.

Może wcześniej nie miałaś potrzeby ich dyscyplinować, a może nawet nie wiedziałaś, że się da. To nieistotne. Teraz już wiesz. Możesz budować odporność psychiczną i zwiększać kontrolę. Jak to zrobić?

Przede wszystkim zacznij być świadoma swoich myśli i emocji. Powiedz sobie: tak, zdarzyło się coś złego, nie chciałam tego. Czuję się okropnie – targają mną złe emocje. Ale wiem już, że mam wybór. Nie muszę w tym zostać – nie wszyscy zostają. Wolno mi i nawet powinnam przyjrzeć się faktom, poczuć samowspółczucie, docenić włożony wysiłek. A potem wstać, otrzepać się i powiedzieć: przecież nie będę w tym siedzieć! To zdarzenie mnie nie definiuje. Zdefiniować mnie może tylko reakcja na to, co się stało – jeśli na to pozwolę. A ja chcę czegoś więcej!

Bo chcesz- prawda?

To „więcej” nie spada z nieba. Ale daje Ci to właśnie odporność psychiczna. Odporność psychiczna, o którą musisz dbać jak o najcenniejszy skarbiec, który pozwala Ci kupić wszystko czego zapragniesz!

To całkiem przyzwoita metafora. Pozwól, że przywołam ją raz jeszcze.

Odporność psychiczna jest jak najcenniejszy skarbiec – dzięki niej weźmiesz od życia wszystko, co zechcesz!

 odporność psychiczna jak budować

Zatem:

Po pierwsze:  świadomość, że możesz reagować na różne sposoby – jest bardzo uwalniająca. Pamiętaj o tym zawsze, gdy pojawią się złe emocje.

Po drugie: panowanie nad myślami to coś, co należy ćwiczyć. Dlatego od dziś spróbuj codziennie przez 2-3 minuty przyglądać się swoim myślom.

Ale jak to? Przyglądać? Nie ujeżdżamy tego dzikiego konia?

Odpowiadam: nie od razu. Najpierw przyglądaj się swoim myślom, obserwuj je. Tak jak trzeba przyjrzeć się dzikiemu zwierzęciu, chcąc je okiełznać, tak samo musisz poznać: jak ty właściwie myślisz? O czym? Bo przecież… nie jesteś swoimi myślami! Choć może to odkrycie Cię zaskoczy. Dlatego wycisz na chwilę swoje urządzenia elektroniczne, daj sobie parę minut oderwania od świata.

Co pojawia się w Twojej głowie?

Może „muszę zrobić zakupy”,

„Kiedy będzie nowa seria Lucyfera na netflixie?”

„Dawno nie byłam u fryzjera”,

Wreszcie: „mój Boże, co za dziwne ćwiczenie!!!”

Ale może jest tam coś, co się wyróżnia? Co warto świadomie wyeliminować?

 

Gdy ja wykonuję dziś to ćwiczenie, przyłapuję się jednej wiodącej myśli:

Mieliśmy dziś lecieć z mężem i córkami do Turcji na naprawdę wspaniałe wakacje. Od 2 godzin byśmy tam byli. Ależ szkoda! Dlaczego, dlaczego przyszła pandemia i nasze wyczekane wakacje wzięły w łeb? Jak się czuję? Okropnie prawda? Moje Ty biedactwo. Zasługujemy, żeby się nad nami poużalać. Dlaczego, dlaczego to się stało???? Czy za rok będzie już normalnie??

 

Analiza własnych myśli pozwala zauważyć co dominuje.

I widzę, ze mi to nie służy. Mając wiedzę, że nie muszę podążać za wszelkimi uczuciami, które mi się przytrafiają, mogę je porzucić. Być może będę musiała zrobić to wielokrotnie w ciągu dzisiejszego dnia – bo mogą wracać. Ale taka jest moja wola: nie chcę płakać nad rozlanym mlekiem. Zamiast tego chcę się spakować na inne, polskie wakacje. Które mogą być w pewien sposób LEPSZE, jeśli taka będzie moja wola. Moje nastawienie. Moja chęć złapania wakacyjnego szczęścia. Bez względu na pogodę.

Omówiłam tutaj zaledwie dwa zagadnienia – które mam nadzieję pomogą Ci budować odporność psychiczną.

Czujesz niedosyt?

Więcej artykułów z dziedziny odporności psychicznej, znajdziesz  TUTAJ.

Jeśli natomiast podoba Ci się infografika – czuj się swobodnie kopiując ją sobie. Ucieszę się również, jeśli ją pokażesz osobom, którym może pomóc i zainspirować do zmiany – stworzenie jej zajęło mi nieco czasu, więc im więcej osób z niej skorzysta tym lepiej! Możesz ją pobrać TUTAJ.

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x