fbpx

Kontrola to coś pożądanego – nie chcesz jej stracić.  Gdyż jeśli masz kontrolę choć nad częścią swoich wyzwań życiowych – pomoże to łagodzić Twoją reaktywność na stres.

Dziś powiem Ci jak działa stres no i oczywiście – podam kolejny sposób jak sobie z nim radzić.

Otóż: ciało migdałowate w naszym mózgu nie bardzo rozróżnia atak tygrysa od marudzenia szefa. I jeśli coś się dzieje, a ty czujesz narastającą panikę – to znaczy po prostu, że ono informuje: musisz się tym zająć. Jeśli masz kontrolę choć nad częścią swoich wyzwań życiowych – pomoże to łagodzić Twoją reaktywność na stres.

No i pytanie brzmi: jak uzyskać taką kontrolę? Jak kontrolować swoje wyzwania życiowe?

https://youtu.be/wU7RQgPf1kE

Czy kontrola jest faktycznie konieczna?

Zabawne jest to, że nie jest istotne, by faktycznie je kontrolować. Najistotniejsze jest za to: nastawienie. Innymi słowy: jeśli uważasz, ze nauczenie się na egzamin pozwala go zdać – zmniejszasz stres. Bo rozumiesz jak działa ta dziedzina życia. Jeśli np. uważasz, że poświęcenie uwagi partnerowi i poszukanie sposobów na odnalezienie dawnej bliskości i zrozumienia zmniejsza ryzyko rozstania – to zmniejszasz ten stres. Bo czujesz, że wiesz, że masz wpływ. Jeśli chorując angażujesz się z przekonaniem w rehabilitację, komponujesz dietę etc – zmniejszasz stres- bo czujesz, rozumiesz jak to działa, łapiesz wpływ.

Oczywiście, jeśli ktoś sądzi, że kontroluje sytuację, która jest poza kontrolą – wpuszcza się w maliny. I to też nie posłuży. Ale mimo wszystko odczucie, ze nie panujesz nad niczym – zdaje się gorsze. Bo grozi tym ,że się poddasz.

Jeśli masz do czynienia ze stresującą sytuacją, warto wypisać na jakie jej aspekty masz wpływ, a na jakie nie. Dzięki temu uzyskasz realistyczny obraz.

Przykład z pracy

Np. jeśli stresuje Cię praca z powodu czynnika ludzkiego – Twojego szefa, możesz kontrolować:

– swoją punktualność,

– ilość godzin spędzanych w pracy

– jakość swojej pracy

– to czy poprosisz o pomoc w razie potrzeby,

– być  może to czy wydelegujesz część zadań,

– swój rozwój – w kontekście zdobywania nowej wiedzy,

– balans życiowy w postaci dobrego jakościowo jedzenia i odpowiedniej ilości snu.

 

Nie możesz kontrolować:

-ilości pracy,

– deadlinów,

– ilości ludzi, którzy Ci podlegają,

– zadowolenia szefa oraz klienta

 

Co dalej? Układasz plan uwzględniając to na co możesz wpływać.

I eliminujesz na ile się da, jałowe rozmyślania o tym, czego nie możesz kontrolować.

Poprzedni odcinek z serii: Jak radzić sobie ze stresem

A jeśli pragniesz kompleksowego zajęcia się Twoim stresem, zajrzyj na Utulenie stresu

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x