fbpx

Jak sobie radzić ze stresem – od czasu od czasu dopada Cię kumulacja napięcia. Wyjdziesz z tarczą czy na tarczy?

To wcale nie oczywiste. Niby w sieci ogrom informacji o wszystkim, ale gdy zaczynasz patrzeć z bliska i weryfikować okazuje się, że tak naprawdę niewiele jest naprawdę dobrej wiedzy. Moja nowa seria ma to nadrobić w segmencie stresu.

Jak sobie radzić ze stresem?

Nikt nie powie Ci co jest najlepsze akurat dla Ciebie – ale możesz to sprawdzić. Moje video są krótkie i nie zajmą Ci wiele czasu.

Dzisiaj powiem Ci o uważności, która uwolni Cię od poczucia „muszę natychmiast się tym zająć!” To bardzo ważne, bo nieraz z powodu pilności naszych zadań nie umiemy wypoczywać.

Melanie Greenberg, jedna z moich ulubionych autorek piszących o stresie wspomina, że gdyby miała wybrać dla swoich pacjentów tylko jedno narzędzie do radzenia sobie ze stresem, byłaby nią uważność. Uważność, czyli inaczej mindfullness to otwarte i wyrozumiałe nastawienie do swoich wewnętrznych przeżyć. Takie nastawienie  ma umożliwić nam stworzenie dystansu pomiędzy sobą, a własnymi myślami oraz odczuciami spowodowanymi przez stres. Gdy przydarza nam się stresująca sytuacja, zwykle nasze ciało migdałowate w mózgu wszczyna alarm i każe nam reagować. Uważność za to, jest stworzeniem sobie przestrzeni na analizę i przyjrzenie się emocjom.

Jeśli zastanawiasz się jak sobie radzić ze stresem, zareaguj inaczej:

Spróbuj przyjrzeć się swoim wewnętrznym przeżyciom inaczej niż zwykle. Poobserwuj je z ciekawością, bez osądzania. Zauważ fakt, że w ciele pojawił się stres. Zastanów się jakie odczucia fizyczne mu towarzyszą. Czy to gula w żołądku, spocone dłonie, a może wypieki na policzkach. Zaakceptuj je. Następnie zrozum, że właśnie w taki sposób Twoje ciało pomaga Ci najlepiej jak umie. Gdyby sytuacja stresowa wymagała reakcji – Twoje ciało byłoby w momencie doskonale przygotowane – czy to do zamrożenia, czy ucieczki. Warto rozumieć te mechanizmy, bo ono nie chce zrobić Ci na złość.

Wyobraź sobie, że jesteś niebem, a Twoje myśli to chmury.

jak sobie radzić ze stresem

Może białe, może ciemne burzowe- ale wciąż to tylko chmury. Te myśli/czyli chmury wywołał stres – ale warto pamiętać, że one nie są tu na zawsze. Odpłyną, a niebo się rozjaśni.

Co jeszcze robić? Obserwuj swój oddech. Usiądź w spokojnym miejscu i odczuj każdy moment tego procesu. Gdy wciągasz powietrze, a twoja klatka piersiowa się wypełnia. Gdy wypuszczasz powietrze, a Twoje ciało pozwala na to. Zauważ jeśli Twoje myśli uciekły i łagodnie przywołaj je z powrotem. Rób to kilka minut, czując swoją fizyczną obecność. W danym miejscu. W zakorzenieniu z podłożem.

Najważniejsze w uważności jest to, że przenosi umysł z trybu działania w tryb obserwowania. To eliminuje wrażenie pilności. I już. Twoje ciało i umysł mogą się cudnie zsynchronizować.

Radzenie sobie ze stresem miewa też ciemne strony – kto by pomyślał…

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x