fbpx

Wszyscy myślą o obniżaniu stresu, ale mało kto mówi, że można przesadzić z niemal każdą aktywnością, a radzenie sobie ze stresem może mieć też ciemną stronę. O tym jest ten wpis.

Radzenie sobie ze stresem – sposób 1

Czy miałaś kiedyś tak, że dręczył Cię problem i bezskutecznie szukałaś rozwiązania? Nie chciałaś pozwolić sobie na odpoczynek – bo przecież sprawa wymagała zakończenia. Tymczasem, jeśli Ty lub okoliczności zmusiły Cię do tego – okazywało się, że właśnie wtedy przychodził Ci do głowy pomysł, który poprawiał sytuację i dawał nadzieję! Działo się tak dzięki złapaniu dystansu i oderwaniu umysłu od palącej kwestii. Możesz stosować ten sposób świadomie – by oderwać się od stresującej sytuacji i pozwolić sobie na szersze spojrzenie na nią. Działa! Ciemną stroną dystansu jest… ryzyko ucieczki. Jeśli za bardzo zakosztujesz w oderwaniu od problemu, istnieje ryzyko, że zechcesz udawać, że on nie istnieje. Wyparcie – to Twój wróg do kontrolowania.

Radzenie sobie ze stresem – sposób 2

Kolejny sposób to aktywność  fizyczna.  Gdy rozruszasz ciało, zmniejszysz intensywność odczuwania emocji. Oczyścisz myśli i umożliwisz spokojniejsze radzenie sobie z problemami. Lecz uwaga! Nadmiar ćwiczeń fizycznych działa jak przewlekły stres! W jednym z badań, 17 zdrowych mężczyzn wzięło udział w programie intensywnych ćwiczeń fizycznych, ćwicząc 3x w tygodniu, po 30 minut, bardzo intensywnie, przez około 6 tygodni. Ćwiczenia były tak dobrane, by każdy z nich odczuwał wysiłek o podobnej intensywności. Pod koniec tego okresu mężczyźni co prawda mieli znacząco wyższą sprawność fizyczną, efektem było natomiast coś jeszcze. Wszyscy doświadczyli zmniejszenia hipokampu – części mózgu przydatnego w procesach uczenia i zapamiętywania. 2% – to niby nie tak wiele – ale któż mógł się tego spodziewać?

Jeśli jesteś kanapowym leniwcem, nie ciesz się. Ryzyka bezruchu wykończą Cię szybciej…

Umiar – droga do ideału!

Radzenie sobie… a może radzenie innym?  – sposób 3

Niewiele osób wie, ze jednym z lepszych sposobów na radzenie sobie ze stresem jest…pomoc innym. Gdy skupisz się na pomocy osobom w gorszej sytuacji niż Twoja, odzyskasz poczucie kontroli i poczujesz się silna.  Pozwoli Ci to również nabrać dystansu do własnych problemów. Im więcej dajesz – tym szczęśliwsza się czujesz. Czy znasz to skądś? Pomoc innym nie musi oznaczać czasochłonnego wolontariatu. Już tak zwykła rzecz, jak codzienna przysługa dla kogoś – działa na Twoją korzyść. Ciemna strona? Pesymista powiedziałby, że zajmując się cudzymi sprawami, nie poświęcisz własnym tyle, ile potrzebują. Ale wiesz co? Ja w to nie wierzę! Dobro wraca.

Radzenie sobie ze stresem – sposób 4

Zaakceptuj, że nie jesteś w stanie wykonać wszystkich zadań. Zaakceptuj, że w wielu zawodach nie jest możliwe by na koniec dnia mieć „czyste konto” i nic do zrobienia. I wiesz co? Nie przejmuj się tym. To znak naszych czasów. Robisz tyle, ile możesz zrobić. Robisz to co ważne. Rozumiesz, że efekty nie przychodzą z dnia na dzień – a czasem trzeba na nie poczekać. Mimo to masz prawo do odpoczynku. I nie musisz się stresować, że robota nie jest zrobiona! Nawet gdy jesteś najambitniejszą osobą w swoim mieście – pamiętaj, że celem naszego życia na ziemi nie może być ogarnięcie wszystkich, nawet najważniejszych papierów. Po prostu nie. Ciemna strona? No pewnie, istnieje. Część osób może bowiem pójść w lenistwo, nie starać się, dryfować z dnia na dzień wąchając kwiatki i obserwując ptaszki. No ale jeśli tak jest – ja osobiście uważam, że to nie najgorszy etap przejściowy. Wszystko ma swoją przyczynę. Zawsze jej szukaj.

Radzenie sobie ze stresem – sposób 5

Kontroluj to co możesz kontrolować. Mało rzeczy bowiem stresuje nas tak, jak brak kontroli! Boisz się straty pracy? Zacznij szukać nowej, jednocześnie poprawiając wybrane kompetencje. Dokucza Ci stres środowiskowy i boisz się o przyszłość planety? Ogranicz własny negatywny wpływ na środowisko i edukuj innych. A może mniej lub bardziej irracjonalnie obawiasz się zdrady męża? Zadbaj o Wasze relacje, poszukaj wiedzy od ekspertów, naprawdę mamy o wiele więcej do dyspozycji w poprawie relacji niż „zapal świeczkę i weźcie wspólną kąpiel”. Ciemna strona? Niektóre osoby mogą mieć skłonność do kompulsywnej kontroli zbyt wielu dziedzin życia. To może być wykańczające  i uprzykrzające życie.

Dodam jeszcze sposób 6 – gratisowo

Mata do akupresury to coś co uwielbiam. Jak do tej pory wszyscy, którym ją polecam są zachwyceni. Ciemna strona? Owszem. To kłuje…

 

O sposobach na stres mogłabym pisać bez końca. Bo wciąż docierają do mnie nowe, mimo, że zajmuję się tą tematyką od kilku lat. Najważniejsze jest jednak to, co Ty o stresie myślisz. Pamiętaj więc: stres jest informacją. Stres jest mobilizacją. Stres jest energią.

5 1 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x